De wijkverpleegdkundige die de verlenging van het PGB beoordeelt of die haar eigenlijk moet komen verzorgen?
In het 1e geval; beeldbellen
In het 2e geval; de wijkverpleegdkundige belt haar om uit te leggen wat voor maatregelen zij neemt om te zorgen dat zij geen besmetting overdraagt in de hoop dat cliënt zich daarna gerust gesteld voelt. Wanneer dit niet werkt tijdelijk iemand uit het netwerk van cliënt de verzorging over laten nemen?
Heb vorige week een keukentafelgesprek gehad inzake indicatie cliënte. Ik ga mijn ondersteuning (bij haar) nu beperken tot bel/app contact en heb dit met de betreffende wmo ambtenaar afgestemd. Dit betekend dat de papieren nog neit ondertekend kunnen worden door cliënte en mijn betaling zolang opgeschort wordt. Ik vind dat geen probleem, als ik dan maar wel zeker weet dat de ingangsdatum blijft staan (is een indicatie met terugwerkende kracht) en mijn tel/app begeleiding wel facturabel is. Gewoon per mail gevraagd en akkoord gekregen.
Dus advies, zelf even bellen/mailen met de wijkverpleegkundige en uitleggen. Waarschijnlijk zal de indicatie gewoon telefonisch goedgekeurd worden!
Succes
Helpt (telefonisch/videobellen) uitleg van deze situatie aan de indicatiesteller? Er is geen wetgeving/regelgeving die ingaat op "tijden van corona", maar gezond verstand was er natuurlijk altijd al. Dat mag ook nu best leidend zijn.
En veel succes! Het zijn voor heel veel (meer) mensen ingewikkelde tijden met vragen die niet eerder opkwamen. Het is dan handig om het zo simpel mogelijk te houden: soms helpt omdraaien: stel we geven geen indicatie persoonlijke verzorging, omdat we geen herindicatie kunnen doen: wat is dan het gevolg en weegt dat op tegen het (toevallig) moment van de herindicatie. Die herindicatie had immers ook best een half jaar later, half jaar eerder nodig kunnen zijn.
Wanneer (video)bellen geen optie is kan ze mogelijk via een open raam en 1.5m afstand met elkaar communiceren? Ik begrijp dat ambulante ggzteams dit nu ook doen.
Ik las gisteren dat de wijkverpleegkundige de indicatie nu op afstand mag stellen. Hier: https://www.skipr.nl/nieuws/verpleegkundige-mag-tijdens-coronacrisis-op-afstand-indiceren/
Heb hier niet mee te maken gehad nog, maar het lijkt mij dat het in deze tijd telefonisch kan worden. Controles kunnen altijd achteraf uitgevoerd worden. Succes.
Doen wat nodig is en de sowieso al onnodige bureaucratie nu zeker loslaten. Herindicatie is nodig volgens mensen die er voor opgesteld staan. Spaar je energie voor zaken die echt nodig zijn.
Wij doen alles per telefoon. Ook kan de wijkverpleegkundige voor het raam bellen bij de klant
Wie is op de hoogte van de situatie van deze cliënt? Is dit de wijkverpleegkundige? Deze zou de informatie kunnen leveren die nodig is voor een herindicatie en de cliëntondersteuner kan dat dan regelen.