Hoi Nienke,
Leuk om een vraag uit Friesland voorbij te zien komen. Wat mooi dat je aan de slag gaat met het spinnenweb. Ik ben er erg van gecharmeerd, omdat kijken, denken en doen vanuit veerkracht (in plaats van op ziekte) volgens mij tot andere resultaten zal leiden.
Ik heb geen ervaring met het samen met jongeren bespreken van het spinnenweb. Maar eventueel kan ik vanuit mijn expertise vanuit storytelling wel van betekenis zijn door je te helpen de verhalen die loskomen naderhand te 'duiden'. Wat vertellen de verhalen die je beluisterd hebt bijvoorbeeld over de waarde van deze tool of over de betekenis die jongeren geven aan de verschillende aspecten van het spinnenweb.
Momenteel doe ik iets vergelijkbaars met verhalen van ouders die deelnemen aan Centering Parenting bij je collega's jgz collega's in Sneek. Zij willen verhalen van ouders gebruiken om (intern) van te leren en (extern) de waarde van Centering Parenting duidelijker over het voetlicht te brengen.
Hallo Riemie,
Leuk wat je doet bij de collega's in Sneek! Het lijkt me mooi om, ook voor de evaluatie van de pilot, eens met je te sparren over de vraag die je stelt. Mag ik eens contact met je opnemen?
Groeten,
Nienke Bakker
Hoi Nienke,
Ja natuurlijk. Wil je ' life' sparren? Dan kunnen we het beste een afspraak maken. Je mag me bellen op 06 53964635 of mailen via riemie@enerrgy.nl
Hoi Nienke,
Ik volg deze ontwikkeling graag!
Wij gaan ook onderzoeken hoe we deze kindtool kunnen introduceren in het basisonderwijs en voortgezet onderwijs.
Groet Ida Besten
Bestuurslid en adviseur gebruikersparticipatie in Zorg en Welzijn
OZOverbindzorg.nl
Hoi Ida,
Interessant! Vanuit welk perspectief/werkveld willen jullie de jongeren benaderen?
Groet, Nienke
Hoi Nienke,
Via de tool zouden jongeren zelf meer inzicht en stem kunnen krijgen in hoe ze vinden dat het met hen gaat, wat ze evt. willen veranderen of niet. En wie ze daar evt. bij nodig zijn.
Voor zorgleerlingen betekent dat mogelijk ook (meer) dat ze mogelijkheid krijgen om zelf aan te geven wat wel/niet bij hen werkt in de begeleiding van alle (onderwijs, hulp en zorg) partijen om hen heen.
OZOverbindzorg is een online-samenwerkingsplatform waar alle partijen met elkaar kunnen communiceren op 1 voorwaarde: de cliënt geeft toestemming en heeft regie (en regie betekent voor iedere cliënt weer iets anders).
Groet Ida
Hoi Ida,
Mooi dat deze kanteling gemaakt wordt en dat de regie en toestemming van gegevensdeling bij de client komt te liggen. Maken jullie ook gebruik van de Medmij standaard?
Groet, Nienke
Waarom ben je die pilot gestart en waarom laat je de kindtool invullen?
Deze vragen vind ik relevant en vanzelfsprekend.
Zou je hier wat over kunnen/willen zeggen?
Dag Hans,
Vanuit mijn master (Healthy Ageing Professional) heb ik onderzoek gedaan naar de behoefte van jongeren, ouders, mentoren en verpleegkundigen. Ik heb ze gevraagd hoe zij het aanbod van de Jeugdgezondheidszorg op het Voortgezet Onderwijs voor zich zien. Hun imput heb ik gebruikt om een prototype te ontwikkelen voor een nieuw contactmoment. Het spinnenweb/kindtool heb ik ingezet om invulling te geven aan de vraag om als jongere meer zelf invulling te kunnen geven aan het gesprek, en als professional beter aan te kunnen sluiten bij de vraag.
Ik ben de pilot gestart omdat ik de paradigmashift wil genereren waarbij de jongere inzicht krijgt in zijn/haar gezondheid (i.p.v. triageren/screenen, zodat de professional vooral inzicht krijgt).
Nu ik met de pilot gestart ben, merk ik dat de jongeren veel meer gaan nadenken over hun eigen gezondheid en dat we hierover in gesprek raken. Dit geeft erg veel energie! Wel vraag ik me af of het, op de manier waarop ik het nu doe, het meeste zin heeft. Misschien kan het nóg beter ingezet worden bij jongeren die in een bepaalde risicogroep vallen (pesten, verzuim etc).
Ik hoor graag hoe jij hier tegen aan kijkt :)
Groeten,
Nienke Bakker
Nienke,
Dank voor je reactie. Ik kreeg en krijg nu nog wel de indruk dat dit een aanbodgerichte motivatie van jouw kant is. Elke goed bedoelde ondersteuning van volwassenen en professionals is niet per definitie van toegevoegde waarde voor het kind, de onderwijsprocessen en het behalen van opleidingsdoelen. Er zal een gedegen legitimatie aanwezig moeten zijn om 'het aanbod van de Jeugdgezondheidszorg op het Voortgezet Onderwijs' te onderbouwen. Zonder die legitimatie, niet doen, denk ik zo.
Indien jeugdzorg en onderwijs een vorm van afstemming zou krijgen, bijvoorbeeld bij passend onderwijs, onderwijs-zorg-constructies, of zorg-onderwijs-constructies, kan ik me hier wel wat bij voorstellen. Aan de andere kant: terughoudendheid om allerlei functies aan het onderwijs toe te voegen lijkt me ook op z'n plaats. Overigens: met de invoering van passend onderwijs is het aantal problematische casussen niet echt teruggelopen. Ondanks 'zorgteams, zorgaanbod, SWV-ondersteuningsaanbod, enz. zijn er nog steeds scholen die handelingsverlegenheid uitspreken. Hoever moet het onderwijs van z'n kerntaak af? Wanneer is de hoeveelheid zorg zo groot geworden, dat ieder kind er behoefte aan 'dient' te hebben?
Ja, hoe organiseer je relevante vraagsturing?
Heb je hier wat gedachten bij?
Dag Hans,
De urgentie van de innovatie is wel vanuit de organisatie gekomen, maar wordt gesteund doordat de jongeren een andere behoefte hebben dan het huidige aanbod (blijkt uit opkomst, no show, meer gebruik van digitale kanalen). Door jongeren (en het netwerk) zelf mee te laten denken/ontwerpen, hopen we opzoek te gaan naar de vraag en een passender aanbod. Kan je zo vraagsturing vormgeven, denk je?
De JGZ heeft een belangrijke taak als het gaat om preventie en vroegsignalering, maar we zijn op zoek naar de vernieuwde rol van de JGZ (en de jeugdverpleegkundige op de middelbare school). De vraag van de jongeren en ouders verandert, ons aanbod moet daarom verbreden en meeveranderen, zonder dat expertise van de JGZ verloren gaat. Als je ideeen hebt, hoor ik het graag!
Groet,
Nienke
Nienke,
Ooit vroeg ik minister president Kok of er ook wetgeving wordt afgeschaft. Geen antwoord..
Als aanbod JGZ wordt verbreed, zal de behoefte eraan altijd inderdaad 'vraaggestuurd' volgen. En het oude aanbod blijft dan wellicht? (want anders geen verbreding?).
20-25% van de jongeren heeft 1 of andere 'aandoening'. Over 10 jaar het dubbele? Op de keeper beschouwd gaat het bijna altijd om 'cultuurziektes'. Ofwel, ze zijn te vermijden (hoe moeilijk het ook zal zijn; het begint met besef..).
Boodschap: overaanbod en dan binnen onderwijs heeft 2x risico: 1. hospitalisering en zelfhospitalisering; 2. schoolse ontwikkeling als secundair, want zorg is voorliggend.
Ik heb het even (te) scherp gesteld. De overtuiging 'meer- en nabije zorg' zal consequenties hebben.
Gr. Hans
Ik ben zeer geïnteresseerd en zou graag meer willen weten hoe de kindtool eruit ziet. Kan ik het ergens terugvinden?